_FYR013
FYR013


Digipack

Releasedate: February 8th, 2010

Produced by Sofia Jernberg & Cecilia Persson
Executive producer: Joakim Simonsson
Engineered and Mixed by Göran Stegborn
Mastered by Christofer Stannow

Art direction by Jon Edergren at EBDC


This records was partly funded by:




01. Passage (5:54)
02. These Worlds Are Also Games (8:17)
03. Grus Blir Guld Blir Grus (3:46)
04. Carved Out (7:35)
05. Lilla (4:04)
06. Visan (5:59)
07. Canter (7:26)
08. O Virgo, Miserere Mei (5:54)

All compositions by Sofia Jernberg & Cecilia Persson.




4.5 stars
(Ave. rating: 4.5
from 19 votes.)








Paavo
Cançó del Paó
# FYR013

On February 8th 2010 the group Paavo releases its second record Cançó del Paó (Song of the Peacock in Catalan). On the 26st of January the group start an extensive tour in Sweden.

– There is nothing I want more than to spread the Paavo word, says Sofia Jernberg, one of two bandleaders.

– The music Sofia and I write is in constant change, I can hear movement in different directions in every tune, says Cecilia Persson, who is the other bandleader. The band then makes the music become Paavo with everything that that implies, particularly when it comes to improvisation, energy and sound.

On Cançó del Paó, the seven-piece band Paavo – backed by three guests – for the first time makes a cover: O virgo miserere mei.

– Jazz meets music of the middle age in Paavo's way, says Sofia.

When Paavo’s debut record was released in 2007, the word was spread about an unknown bird that flew in the Swedish jazz sky. Record label director and professor Joakim Milder had previously claimed the band to be ”by far the brightest new appearance on the Swedish Jazz scene”.

The much spoken of debut record with handsewn and numbered covers received many and great reviews and was chosen as jazz record of the year by Swedish newspapers Dagens Nyheter and Svenska Dagbladet.

Reporters from near and far catched on with cameras, notebooks and pencils. Paavo received Swedish national radio’s award ”Jazzkatten” in 2008, in the category "Group of the Year", and Sofia has received the Royal Musical Academy’s jazz award.

Paavo thanked the Swedish establishment and took off out into the world. Besides clubs and festivals in the Nordic countries, Paavo visited festivals in France, Belgium, Holland, Finland and Ireland.

With help from the other musicians in the band, the group sound has further been developed and Sofia and Cecilia have written new material.

That the record’s title is in Catalan is no coincidence, parts of the music on Cançó del Paó accompanied a theater play in Barcelona.





Sofia Jernberg - vocals
Cecilia Persson - piano
Nils Berg - tenor saxophone, clarinet & bass clarinet
Thomas Backman - alto,- & baritone & clarinet
Marcelo Gabard Pazos - alto saxophone
Clas Lassbo - double bass
Gustav Nahlin - drums, xylophone & glockenspiel
Emil Strandberg - trumpet
Fredrik Ljungkvist - baritone saxophone
Alberto Pinton - flute & bass clarinet










Utifrån strukturerade former gör den svenska gruppen Paavo en mycket oförutsägbar musik. Med Sofia Jernberg uttrycksfulla röst och Cecilia Perssons piano i förgrunden leds musiken in i områden av frijazz, improvisation, progressiv rock, jazz och konstmusik. Viljan att tillföra ny element i musiken, en rytm, ett instrument, ett infall slår hela tiden igenom. Musiken är ytterst levande och föränderligt, aldrig tvingande eller överfylld. Obehindrat rör sig dessutom hela gruppen mellan det komponerad och det improviserade. Vad som är vad är inte alltid lätt att veta, och varför ska det vara det?

Paavo fick stor uppmärksamhet när de släppte sin debutskiva år 2007. Med sin icke-konventionella jazz satte de välbehövliga frön i svenskt musikliv. Att tänja på jazzens gränser fortsätter de med på nya Cançó del Paó och det är inte väsenskilt från debuten, mer av förädling skulle jag nog säga.

Frontfigurerna till trots handlar Paavo mycket om gruppspel. De tre blåsarna Nils Berg, Thomas Backman och Marcelo Gabard Pazos (på tre låtar) är i ensemblespelet lika fogliga som trumslagaren Gustav Nahlin och basisten Clas Lassbo. I det gemensamma uttrycket sätter de tryck på musiken samtidigt som de får ett relativt stort utrymme att improvisera. Cecilia Persson skulle gärna få ta för sig lite mer än vad hon gör, hon spelar naturligtvis mycket bra, men jag saknar litet av den uttalade rytmik och känslighet jag förknippar med henne.

Sofia Jernberg är den som sticker ut mest. Med sin vokala spännvidd är hon helt unik på den svenska scenen. Hon växlar mellan det ordlösa och det ordsatta, vandrar melodiskt i de gälla tonfärgerna och är ett mycket bra exempel på hur man kan göra rösten till ett instrument. Hon visar det underbart på "Grus blir guld blir grus" där hon löper parallellt med blåsinstrumenten, inte minst i partiet med gästande trumpetspelaren Emil Strandberg.

"Grus blir guld blir grus" är också ett exempel på hur influerade Paavo är av 70-talets konstrock både i form av grupperna kring Art Bears (med Dagmar Krause på sång) och Canterburyscenen med Hatfield & The North. Rockinslagen, svagheten för taktbyten och avancerade arrangemang samt den instrumentella färdigheten (medverkar gör även Alberto Pinton) sammanlänkar två helt olika eror. En intressant parentes är att gästande Fredrik Ljungkvist, dock inte på denna låten, med sitt Yunkan 10 med bland annat Jernberg visade samma tendenser när de gjorde en fantastisk spelning på Jazzfestivalen i Stockholm 2008.

Av skivans åtta låtar är nog "Grus blir guld blir grus" den jag gillar mest. Men den sökande lekfullheten i Lilla är också spännande att lyssna på, Jernbergs röst passar alldeles förträffligt ihop med Gustav Nahlins xylofon, det finns en fin samhörighet i deras respektive klara klanger. Det kontrollerade myllret i "These worlds are also games" är en annan höjdpunkt.

Egentligen har jag bara en invändning. På några ställen, bland annat i inledande "Passage", tar en mer konventionell jazz över. Klichéerna blir tydliga och det annars så säregna uttrycket går förlorat. Då hjälper det inte att Nils Berg spelar ett vitalt solo på basklarinett.

Men Cançó del Paó är lika fullt ett mycket bra album. Och som jag skrev i en krönika här i Soundofmusic för ett par veckor sedan känns det mycket spännande att flera unga svenska jazzartister försöker att ta sig förbi det nordiska vemod som präglat genren sedan många år tillbaka.

Magnus Nygren, SOUNDOFMUSIC.NU



Paavo - beviset för jazzens välmående

Gruppen Paavo med Sofia Jernberg (sång) och Cecilia Persson (piano) i spetsen släppte 2007 sin debutplatta "Paavo". Den slog ner som en utomjording i det svenska jazzlandskapet med sin orädda och eklektiska attityd till musik och tradition och prisades av bl a både DN och Svenska Dagbladet.

Nu kommer uppföljaren "Cancó de Paó" där de åtta kompositionerna väl följer spåret men också fördjupar även om överraskningsmomentet gått förlorat.

Sofia Jernberg och Cecilia Persson (födda 1983 och 1982) komponerar all musik och plockar uppenbarligen inspiration från olika håll: progg-, frijazz, konst- och kabaretmusik ryms i Paavos sound. Öppningsspåret Passage är ett av de direktare spåren med sin rörliga sångmelodi och känsliga saxsolo. Här finns Canter där luft och paus samsas med tät improvisation och tunga riffaktiga partier. Fokus ligger överhuvudtaget likt debutskivan på de komplexa kompositionerna men där den förra var tätare så är temat denna gång mer paus, luft. Solistiskt sticker Sofia Jernberg ut med sin märkligt gymnastiska röst som dynamiskt blandas och interagerar med blåset.

Sjumannaensemblen är förhållandevis ung och förhåller sig mycket löst till jazztraditionen, det är rätt och slätt expressiv musik med improvisatoriska element. Ungefär som EST också var men på ett helt annat sätt. Det är tydligt att svensk jazz mår oförskämt bra för tillfället.

Patrik Selsfors, FOLKBLADET, 10/2 - 2010



Alexander Agrell har lyssnat på gruppen Paavos sätt att spela jazz och tycker det är riktigt bra.

Vilt, utflippat och strängt arrangerat.

Stockholmsgruppen Paavo har sitt eget sätt. "Cançó del Paó" låter som musiken till en ny sorts avantgarde-cirkus: glad och irriterande, känslig och burdus, hoppig, humoristisk och tillgiven. Tonslingorna och de fritonala melodierna känns ofta som lån från modern konstmusik, men attityden är ändå "jazz" och det liksom svänger även när det inte gör det. Hela Paavos existens skriver ett kvitto på att fri musik behöver temperament och gnista för att bli kul.

Totalfritt är det för övrigt långt ifrån. De originella låtarna bygger framför allt på organiserat och samstämmigt spel från de sju.

Den alltid hörvärde saxofonisten/klarinettisten Nils Berg visar sin starka personlighet redan med solot i första spåret och ingen i gänget verkar direkt ha stansats ut på ett löpande band. Centralgestalterna är sångerskan och röstexperimentören Sofia Jernberg och pianisten Cecilia Persson, som har skrivit varannan låt och som flätar ihop toner och ord och följer varandra genom musiken så att de bildar Paavos pulsåder.

Bästa spår: Visan

Alexander Agrell, SYDSVENSKAN, (4 of 5)



Paavos musik är osannolik. Och osannolikt bra. Röstvirtuosen Sofia Jernberg och pianisten Cecilia Persson bildar gruppens frontlinje. Tre blåsare och en rytmsektion fyller ut. På nya skivan gästar ytterligare tre blåsare, däribland Emil Strandberg vars trumpet suveränt balanserar Sofia Jernbergs gällaste röstimprovisation i Grus blir guld blir grus; även några toner från Amazing grace smygs in. Musiken är i grunden välstrukturerad, men sedan utvecklas en avancerad improvisationskonst där röster och instrument sidoställs i en musikalisk materialitet som egensinnigt omdefinierar invanda skönhetsbegrepp.

- Magnus Eriksson, SVD, (5 of 5)



JAZZ. Ny skiva och Sverigeturné. Paavo tar ytterligare ett utmejslat och tydligt steg inom samtida svensk (jazz)musik. Parentesen är en sorts genrereservation. Så enkelt är det inte att Paavo kan sorteras in under etiketten jazz. Jazzen har varit ett insteg och är fortfarande en mycket viktig ingrediens i den musik gruppen skapar men den ger inte gruppen dess unika karaktär. 2007 kom första plattan. Den var en upplevelse som skulle kunna beskrivas som: dra efter andan. Kunde modern svensk musik låta så här – häftigt. Det där med parentesen hänger ihop med hur framförallt gruppens två ledande kvinnor, Sofia Jernberg (röst) och Cecilia Persson (piano), skapar sin musik. Ur genresynpunkt är den kalejdoskopisk, finurlig, rolig, krävande (stundtals) men absolut direkt befriande. Kallar man resultatet konstmusik kommer bara en mycket litet antal människor att skaffa skivan och det vore orättvist.

Vi kan kalla den jazz ändå, utvidgad jazz eller rörlig och ytterligt excentriskt fri inom jazzbegreppet. Gruppen inbjuder varje lyhörd musikälskare att upptäcka en ny väg för ung svensk musik i stort. Allt är möjligt utan att gruppen därför ägnar sig åt någon sorts ostrukturerad kaosmusik. Här finns mycket tydliga linjer med vackra tonlandskap och klangbilder som bjuder fantastiskt energirika upplevelser. Stor musik helt enkelt. På nya skivan möter exempelvis ett medeltida stycke ett modernt arrangemang för röst och blåsare. Paavo bjuder även en tonsatt definition av ordet passage som man hämtat från Wikipedia.

Mångfald alltså och hisnande infall. Skivan titel Cancó del Paó betyder påfågelssång på katalanska och referensen till Paavo är att delar av musiken ingick i en teaterföreställning i Barcelona 2008. Paavo är idag en septett. De övriga fem är Nils Berg –tenorsax, klarinett och basklarinett, Thomas Backman - klarinett, alt- och barytonsax, Marcelo Gabard Pazos – altsax, Clas Lassbo – kontrabas, Gustav Nahlin – trummor, xylophone och glockenspiel. Gäster på årets utgivning är Emil Strandberg – trumpet, Fredrik Ljungkvist – barytonsax och Alberto Pinton – flöjt och basklarinett.

En av årets viktigare skivor har landat. Tyvärr är Örebro inte en av anhalterna på den februariturné gruppen är ute på just nu. Närmast är Västerås och en konsert den 13/2.

- Stefan Nilson, NERRIKES ALLEHANDA (4 of 5)







Press release
English (.pdf)

Press images
Hi-res. (.zip)

Album cover
1500x1500 px. (.jpg)

If you would like a pressrelease in a different language please contact us!